אזרחות אוסטרית ב-2024– כל מה שצריך לדעת על הוצאת דרכון אוסטרי ואזרחות אוסטרית

מעגל הזכאים לאזרחות אוסטרית גדל משמעותית ב 2019 עם תיקון לחוק שהעביר הפרלמנט האוסטרי, המקנה זכאות לנרדפי השלטון הנאצי. בנוסף, בשנת 2022 הפרלמנט ביצע שינויים נוספים לחוק, אשר הגדיל את מעגל הזכאים לאזרחות אוסטרית שלא היו כלולים בו לפי התיקון מ 2019.

מאז הגדלת מעגל הזכאות לאזרחות האוסטרית מספר המבקשים אזרחות אוסטרית גדל באופן ניכר, וכולל את צאצאיהם של הזכאים גם דורות רבים קדימה (גם נינים ובני נינים). כדי לדעת אם אתם ומשפחתכם כלולים במעגל הרחב של הזכאים לאזרחות אוסטרית, צרו קשר עם משרד עו"ד טל אופיר, המתמחה בהוצאת אזרחות אוסטרית עבור צאצאיהם של נרדפי השלטון הנאצי.

במאמר זה נפרט את הנקודות המרכזיות ונענה על שאלות נפוצות שעולות בקרב קהל לקוחותנו לגבי אזרחות אוסטרית ודרכון אוסטרי.


נוף בהלשטדט, אוסטריה. צילום: Depositphotos

הזכאות לאזרחות אוסטרית

לפי חוק האזרחות האוסטרי אתם זכאים לאזרחות אוסטרית אם אתם צאצאים של (או שאתם בעצמכם):

* אנשים שיצאו מאוסטריה כאזרחים אוסטריים לפני 15.5.1955.
* אנשים שיצאו מאוסטריה לפני 15.5.1955 כאזרחים של אחת ממדינות אוסטרו-הונגריה (למשל: הונגריה, אזורים מסויימים שנמצאים כיום ברומניה, בצ'כיה, בפולין ובאוקראינה וכו').
* אנשים חסרי אזרחות שמקום מגוריהם העיקרי היה בשטח הפדרלי של אוסטריה לפני 15.5.1955.
* אנשים שהיו אזרחים אוסטריים ומקום מגוריהם היה מחוץ לשטחה הפדרלי של אוסטריה בין 30.1.1933 ל 9.5.1945 כי חששו מרדיפות אם היו חוזרים לשטח הפדרלי של אוסטריה.
* אנשים שהיו אזרחים אוסטריים ומתו לפני 9.5.1945 עקב רדיפת השלטון הנאצי או שגורשו לחו"ל.
* אנשים שמתו לפני 9.5.1945 כאזרחים של אחת ממדינות המלך של אוסטרו-הונגריה או כשחברי אזרחות ומקום מגוריהם העיקרי היה בשטח הפדרלי של אוסטריה או שהם גורשו לחו"ל.

ניקח דוגמא כדי להבהיר עד כמה החוק הורחב. אם אתם נינים של אדם אשר היה אזרח הונגרי ומקום מגוריו לפני עליית הנאצים לשלטון היה בווינה, אתם זכאים לאזרחות אוסטרית.

בדיקת זכאות לאזרחות אוסטרית

כדי לבדוק אם אתם זכאים לאזרחות אוסטרית, ואם כן מכוח איזה סעיף, חשוב לערוך בדיקה ארכיונית. הבדיקה הארכיונית מתבצעת על מנת למצוא מסמכים המבססים את זכאותכם לאזרחות אוסטרית, כמו הוכחה שסבכם או סבתכם התגוררו בווינה. כאשר בקשתכם לאזרחות נשלחת למחלקת האזרחות האוסטרית, יש לשלוח גם את המסמכים המוכיחים זכאות.

יתכן שכבר יש לכם מסמכים המעידים על זכאות לאזרחות אוסטרית לפי אחד מהתנאים שצוינו למעלה. אך כדאי לוודא שאכן יש לכם את כל המסמכים הנדרשים, ולכן רצוי שעו"ד המתמחה בתחום יעיין במסמכים כדי לוודא שבקשתכם לאזרחות אוסטרית אכן תתקבל בהצלחה ושלא חסרים לכם מסמכים.

בדיקה ארכיונית עבור אזרחות אוסטרית. צילום: Depositphotos

אתם מוזמנים ליצור קשר עם משרד עו"ד טל אופיר כדי על מנת לבסס את בקשתכם לאזרחות על ידי צוות המנוסה בבדיקות ארכיוניות עבור אזרחות אוסטרית.

אזרחות כפולה: האם אפשרי להחזיק באזרחות אוסטרית ובאזרחות נוספת?

לקוחות רבים פונים אלינו כדי לדעת האם הם יוכלו להמשיך להחזיק באזרחות שכבר יש להם, או שייאלצו לוותר עליה כשהם יקבלו את האזרחות האוסטרית.

מבחינת אוסטריה, אם אתם מקבלים אזרחות אוסטרית לאחר שיש לכם עוד אזרחות, אתם יכולים להחזיק בזכאות הקודמת שהייתה לכם. למשל, אם אתם אזרחי ישראל ואתם הופכים לאזרחי אוסטריה, אתם יכולים להמשיך להחזיק בזכאות הישראלית במקביל לאזרחות האוסטרית.

אך חשוב לציין שאם לאחר קבלת האזרחות האוסטרית אתם מעוניינים לקבל אזרחות של מדינה נוספת, תצטרכו לוותר על האזרחות האוסטרית. אמנם תוכלו להגיש בקשה לשמירה על האזרחות האוסטרית לפני הבקשה לקבלת אזרחות אחרת , אך ההחלטה הסופית לגבי אישור של הבקשה הוא של הרשויות האוסטריות. יש לקחת בחשבון שהבקשה לשמירה על אזרחות אוסטרית אינה מאושרת אוטומטית.

אין בעיה לקבל אזרחות אוסטרית ודרכון אוסטרי אם אתם משרתים בשירות צבאי חובה (סדיר), או במילואים. אך אם אתם מתנדבים לשירות קבע לא תוכלו לקבל אזרחות אוסטרית, ואזרחותכם האוסטרית אף תבוטל. הסיבה היא ששירות צבאי אשר חורג משירות חובה עלול לפגוע באינטרסים של אוסטריה.

מבחינת מדינות אחרות, יש צורך לברר אם תהיה בעיה לקבל אזרחות נוספת. בישראל, למשל, אין בעיה לאזרחי ישראל לקבל אזרחות נוספת וכך גם בארה"ב ובבריטניה. אך יש מדינות בהן תאלצו לוותר על האזרחות כדי לקבל אזרחות אוסטרית. אנו ממליצים להתייעץ עם הרשויות במדינה הרלוונטית על מנת לקבל את המידע המדוייק והעדכני ביותר.

אזרחות כפולה. צילום: Depositphotos

ההבדל בין אזרחות אוסטרית לדרכון אוסטרי

לפני קבלת הדרכון האוסטרי, יש להגיש בקשה לאזרחות אוסטרית. עם קבלת האזרחות האוסטרית יש להזמין תור לשגרירות אוסטריה לצורך הגשת בקשה לדרכון. חשוב לציין שכל בעל אזרחות אוסטרית זכאי לדרכון אוסטרי.

אילוסטרציה: בקשה מאושרת לדרכון אוסטרי. איור: Depositphotos

המסמכים הנדרשים לצורך הכנת הבקשה

מדינת אוסטריה מבקשת מספר סוגי מסמכים לצורך הגשת הבקשה לאזרחות אוסטרית ולאחר מכן לדרכון אוסטרי. על המבקש להמציא מסמכים אישיים אודותיו: תעודת לידה, תמצית רישום ותעודת יושר. כמו כן יש להוציא מסמכים של קרוב המשפחה ממנו נובעת הזכאות: תעודת לידה, תעודת נישואין/גירושין ותמצית רישום.

אם אינכם ילדיו של קרוב המשפחה אלא נכדים או נינים, יש להשיג גם מסמכים של ההורה או הסבא/סבתא המקשרים אתכם לקרוב המשפחה הרלוונטי. לדוגמא אם אתם נינים של סבתא רבתא וקרובי המשפחה המקשרים הם אמא וסבתא, אז עליכם להשיג תעודות לידה ותעודות נישואין/גירושין של אמא וסבתא.

מסמכים אלו עוברים אימות במשרד החוץ (אפוסטיל), תרגום לגרמנית ואימות נוטריוני של התרגום. בנוסף, העתק של דרכונכם מאומת מול דרכונכם המקורי, ואת ההעתק המאומת יש להגיש יחד עם המסמכים. בסיום הליך זה, ניתן להגיש את הבקשות לאזרחות אוסטרית. עם קבלת האזרחות האוסטרית, ניתן כאמור להגיש בקשה לדרכון אוסטרי.

מסמכי בקשה לאזרחות אוסטרית. צילום: Depositphotos

זכאות לילדים של מבקשי אזרחות

חשוב להבין שגם אם תקבלו אזרחות ודרכון אוסטריים, אין הדבר אומר שהילדים זכאים אוטומטית לדרכון אוסטרי. לכן, גם לאחר שתקבלו אזרחות, יש להגיש בקשה חדשה לגמרי לילדים לאזרחות ודרכון אוסטריים. מסיבה זו עדיף להגיש בקשה לאזרחות עבור כל המשפחה יחד.

לעומת זאת, אם לאחר שתקבלו אזרחות יוולד לכם ילד, אז אותו ילד יהיה זכאי אוטומטית לאזרחות אוסטרית ולדרכון אוסטרי.

אם המסמכים אודות קרוב המשפחה מוכיחים באופן מובהק שיש עמידה בתנאי הזכאות, אז מומלץ להתקדם ולהגיש בקשות לאזרחות אוסטרית ולדרכון אוסטרי גם עבור הילדים.

מפת אוסטריה עם צבעי הדגל האוסטרי. איור: Depositphotos

הוכחת זכאות לאחר שינוי שם

רבים מיהודי אוסטריה עלו לארץ ישראל עם שמות כגון אדולף והיינריך שלטעמם לא הלמו את רוח הציונות, שנועדה לברוא יהודי חדש ועברי. אותם יהודים שינו את שמם הפרטי ושם משפחתם לשם עברי ציוני.

שינוי שם. איור: Depositphotos

במקרים בהם קרוב המשפחה שינה את שמו לאחר קום המדינה בשנת 1948, לרוב יש תיעוד לשינוי השם וניתן להוציא תעודה מתאימה ממשרד הפנים. לעומת זאת, פעמים רבות, השינוי אירע לפני קום המדינה ולכן לרוב אין תיעוד לשינוי שם.

במקרים אלו, יש לבדוק האם יש פיצויים ממדינת אוסטריה לאותו קרוב משפחה ששינה את שמו. אם אין פיצויים, יש להגיש בקשה לצו בית משפט לפיו קרוב המשפחה ממנו נובעת הזכאות שינה את שמו. ברגע שיש תיעוד לשינוי שם, ניתן להגיש בקשה לאזרחות אוסטרית ולאחר מכן לדרכון אוסטרי.

הזכאות לא מפסיקה לאחר פטירת קרוב המשפחה

לאחר שנאחל לכולם אריכות ימים, נדגיש שאין קשר בין היותו של קרוב משפחה בחיים לבין הזכאות של המבקש לאזרחות אוסטרית ולדרכון אוסטרי. אותו הדבר לגבי הורה או סבא/סבתא המקשרים לקרוב המשפחה ממנו נובעת הזכאות. גם אם חלילה בן משפחה נפטר במהלך הכנת או הגשת הבקשה, עדיין אין בכך כדי להשפיע על הזכאות.

נכד וסבא. צילום: Depositphotos

לוחות זמנים עד לדרכון אוסטרי

התהליך לא קצר. אם יש צורך בבדיקה ארכיונית, משך הזמן הוא בין מספר שבועות למספר חודשים. משך הכנת הבקשה הוא כחודשיים שלושה ואז מתקדמים להגשת הבקשה לאזרחות אוסטרית.

משך הטיפול בבקשה תלוי בסעיף מכוחו מוגשת הבקשה אם אתם צאצאים של אזרח אוסטרי, משך הטיפול בבקשה לאזרחות אוסטרית נע בין 12 ל 18 חודשים.

לאחר קבלת האזרחות יש לקבוע תור לשגרירות אוסטריה להגשת הבקשה לדרכון אוסטרי.

כאמור, כל הזכאים לאזרחות אוסטרית זכאים גם לדרכון אוסטרי. לאחר הגשת הבקשה לדרכון אוסטרי הנפקת הדרכון יכולה לקחת עד שלושה חודשים. לאחר מכן, יש צורך להמתין עד להגעת הדרכון לשגרירות אוסטריה על מנת לאסוף אותו, שכן הדרכון מודפס באוסטריה.

דרכון אוסטרי: לוחות זמנים. צילום: Depositphotosסיוע משפטי בבדיקה ארכיונית

לגבי בדיקה האם אתם זכאים לאזרחות ודרכון אוסטריים, מוטב להעזר בעורך דין המתמחה בתחום ויכול לקבוע האם יש בידיכם מסמכים אודות קרוב המשפחה המספקים להוכחת זכאות לאזרחות או שמא יש לערוך בדיקה ארכיונית.

בדיקה ארכיונית ניתן לערוך בכוחות עצמכם, בייחוד אם אתם דוברים גרמנית ויכולים לנתח את הממצאים. עם זאת, לאנשי מקצוע יש לרוב כלים וגישה לארכיונים שונים, אולם לעיתים מספיק ארכיון אחד וזמין לכלל הציבור כדי להוכח זכאות.

בדיקה ארכיונית עבור בדיקת זכאות לאזרחות אוסטרית. צילום: Depositphotos

סיוע משפטי בהכנת הבקשה לאזרחות אוסטרית

ניתן להיעזר בהנחיות מהשגרירות לגבי אלו מסמכים אישיים שלכם ושל קרוב המשפחה נדרשים לצורך הגשת הבקשה לאזרחות אוסטרית. לאחר קבלת רשימת המסמכים, ניתן לפנות למשרדי הממשלה והרשויות השונות (רשות האוכלוסין וההגירה, רבנות, משטרת ישראל וכו') לצורך קבלת תעודות.

כמו כן, באפשרותכם גם לפנות למשרד החוץ להוספת אפוסטיל, לאחר מכן לתרגם את המסמכים לאוסטרית באמצעות מתרגם עם אימות נוטריוני. כמובן שהכנת הבקשה בעצמכם חוסכת עלויות.

היתרון הראשון בהכנת הבקשה לאזרחות אוסטרית על ידי עורך דין הוא ביטחון שהבקשה תקינה, מוגשת על הצד הטוב ביותר ועל סמך ניסיון בהכנת בקשות רבות. חשוב לציין שמחלקת האזרחות באוסטריה לא דוחה על הסף בקשות לא תקינות אלא מחזירה אותן להשלמות.

היתרון השני בהכנת בקשות על ידי עורך דין הוא חיסכון בזמן.  פעם רבות, משרדי הממשלה והרשויות השונות בישראל מוכיחים עצמם כמאתגרים מבחינה פרוצדורלית וגוזלים את המשאב הכי יקר שלנו – זמן.

משרד עורכי דין מיומן יודע להשיג מהרשויות את המסמכים הנדרשים תוך זמן קצר ולפנות לגורמי הביקורת השונים (מבקר המדינה, נציב שירות המדינה, מבקרים פנימיים של משרדי הממשלה השונים ועוד) לצורך קבלת המסמכים המתאימים.

בקשה לאזרחות אוסטרית: עו"ד עם מסמכים. צילום: Depositphotos

אתם מוזמנים ליצור קשר עם משרד עו"ד טל אופיר לקבלת פרטים נוספים על התהליך ועבור הכנת הבקשה לאזרחות על ידי משרד עו"ד המומחה בהוצאת אזרחות אוסטרית.

סיוע משפטי בהכנת בקשה לדרכון אוסטרי לאחר קבלת אזרחות אוסטרית

אם בחרתם לשכור עו"ד לצורך קבלת אזרחות אוסטרית, מן הראוי שעו"ד ידריך אתכם גם בשלב הגשת הבקשה לדרכון האוסטרי (עו"ד עצמו אינו יכול להתלוות אתכם לשגרירות למטרה זו).

אם בחרתם לבצע את תהליך קבלת האזרחות האוסטרית בכוחות עצמכם וקיבלתם את האזרחות, הגשת הבקשה לדרכון תהיה עבורכם הליך פשוט למדי:

יש לקבוע תור בשגרירות ולהגיע לצורך חתימה על מסמכים (שימו לב: החתימה מתבצעת בשגרירות עצמה מול פקיד השגרירות).

לאחר הגשת הבקשה בשגרירות ניתן לאסוף את הדרכון המוכן בימי שלישי בין 14:00 ל 15:30 ובימי שישי בין 12:30 ל 14:00 ללא קביעת תור מראש.

בקשה לדרכון אוסטרי: חתימה על מסמכים. צילום: Depositphotos

משרד עו"ד טל אופיר מטפל בבקשות לאזרחות ולדרכון אוסטרי. משרדנו דואג לכל השלבים בהליך ביעילות ובזריזות. כמי שמבינים כמה הזמן שלכם יקר לכם, אנו חוסכים לכם את כל הבירוקרטיה ומעדכנים אתכם לאורך כל הדרך עד לקבלת הדרכון האוסטרי.

לבדיקת זכאות או כל שאלה

השאירו לנו פרטים ואנו נחזור אליכם בהקדם האפשרי

    משרד עו"ד טל אופיר - הוצאת דרכון גרמני ואוסטרי מבלי לצאת מהבית

    תפריט נגישות