איך מתבצעת בדיקת זכאות לאזרחות גרמנית?

בעקבות שינוי בחוק בגרמניה, ישראלים רבים הפכו לזכאים לאזרחות גרמנית ודרכון גרמני. הינה כתבה כתבה של עיתון דה מרקר של משרדנו בנושא. בעבר, הזכאות לאזרחות גרמנית הוגבלה לאזרחי גרמניה ולצאצאיהם. באוגוסט 2021, תיקנה מדינת גרמניה את סעיף 15 לחוק האזרחות והרחיבה את הזכאות לאזרחות גם לתושבי גרמניה וצאצאיהם.

לפני קבלת האזרחות, יש צורך להוכיח שאתם עומדים בקריטריונים לזכאות לאזרחות על ידי עמידה בקריטריונים.

הקריטריונים לזכאות לאזרחות גרמנית נבדקים בקפידה על ידי מחלקת האזרחות הגרמנית, ולכן חשוב לספק את כל המסמכים הנדרשים על מנת שיהיה ביסוס לבקשה. אתם מוזמנים לפנות למשרד עו”ד טל אופיר כדי לגלות אם אתם זכאים לאזרחות גרמנית.

הקריטריונים

על מנת להיות זכאים לאזרחות גרמנית יש לענות על אחד משני הקריטריונים:

* אתם צאצאים של אזרחי גרמניה שנשללה אזרחותם הגרמנית בין ה- 30.01.1933 ל- 08.05.1945 כתוצאה מרדיפת המשטר הנאצי.
* אתם צאצאים של תושבי גרמניה אשר לא הייתה להם אזרחות גרמנית והתגוררו בשטחי גרמניה לפני עליית הנאצים לשלטון (30.01.1933) ונמלטו לאחר עלייתם לשלטון. במקרה זה יש צורך לבסס מרכז חיים בגרמניה לפני עליית השלטו הנאצי והמלטות מגרמניה אחרי עליית השלטון הנאצי.

בדיקת המסמכים אודות קרוב המשפחה

על מנת לבסס את הבקשה יש צורך להוכיח שאתם עומדים באחד הקריטריונים הנ”ל. בחלק מהמקרים, אתם כבר מחזיקים במסמכים המבססים זכאות ואין צורך בחיפוש מסמכים נוספים. למשל, אם בידכם מסמכים כמו דרכון גרמני או תעודה המעידה על אזרחות גרמנית של קרוב משפחה יהודי שאתם צאצאיו (אב/אם/סבא/סבתא/סבא רבא/סבתא רבתא) שהונפקו בתקופת המשטר הנאצי, אתם עומדים בתנאי הזכאות. יש לציין שאתם יכולים ללכת הרבה אחורה בשושלת המשפחתית – גם אם אתם נינים או בני נינים של מי שזכאי לאזרחות על פי הקריטריונים אתם זכאים לאזרחות גרמנית!

לחלק מלקוחותינו יש מסמכים כלשהם של קרובי המשפחה מטעמם הם זכאים לאזרחות, אך המסמכים שברשותם אינם מספקים. למשל, אם בידיהם תיק פיצויים, ייתכן שהפיצויים ניתנו על פגיעות שניתנו גם לאנשים שלא היו תושבי גרמניה (למשל, פיצויים ליהודים פולנים ניצולי שואה אשר לא היה להם קשר לגרמניה לפני עליית השלטון הנאצי). לכן, יש צורך בבחינת מסמכי הפיצויים כדי לראות אם ניתן לבסס זכאות לאזרחות גרמנית.

אם אין בידיכם מסמכים המעידים על אזרחות או מרכז חיים בגרמניה של אחד מקרובי משפחתכם אתם מוזמנים ליצור קשר עם משרד עו”ד טל אופיר – למשרדנו אחוז הצלחה גבוה מאוד בהשגת מסמכים המבססים זכאות לאזרחות גרמנית.

בדיקה ארכיונית אפשרית גם ללא מסמכים של קרוב המשפחה

אם אין לכם מסמכים המעידים על זכאות לאזרחות גרמנית, יש צורך בביצוע בדיקה ארכיונית מעמיקה. חלק זה של התהליך חשוב ביותר, משום שללא המסמכים הנכונים, בקשתכם לאזרחות גרמנית תדחה.

על מנת למצוא את המסמכים לביסוס זכאות לאזרחות גרמנית, יש צורך לפנות לארכיונים המתאימים בגרמניה. הבדיקה יכולה לעיתים להיות סבוכה, משום שאין ארכיון אחד בגרמניה שאליו אפשר לפנות לקבלת מסמכים מתאימים.  צריך לדעת למי לפנות, ולעיתים יש גם צורך בפנייה לארכיונים ולמשרדים קטנים יותר ברחבי גרמניה. במשרדנו, הפנייה לארכיונים וההתנהלות מולם מתבצעת בגרמנית על מנת לזרז את התהליך ככל שניתן.

לאחר קבלת המסמכים מהארכיונים, יש צורך בבדיקה מעמיקה של המסמכים כדי לראות אם הם מבססים זכאות לאזרחות גרמנית. למשל, מסמכים המעידים על שהות ארוכה בגרמניה – או אפילו שהות קצרה עם כוונה להשתקעות בגרמניה – מספיקים להוכחת זכאות לאזרחות גרמנית.

צרו קשר עם משרדי עו”ד טל אופיר כדי לברר אם אתם זכאים לאזרחות גרמנית – במשרדנו נוכל לבחון את המסמכים שבידיכם. אם המסמכים לא מספיקים, או אם אין לכם מסמכים בכלל,  נבצע עבורכם בדיקה ארכיונית מעמיקה כדי לבסס את הזכאות לאזרחות גרמנית.

לבדיקת זכאות או כל שאלה

השאירו לנו פרטים ואנו נחזור אליכם בהקדם האפשרי

    משרד עו"ד טל אופיר - הוצאת דרכון גרמני ואוסטרי מבלי לצאת מהבית

    תפריט נגישות